Maatschappelijk betrokken: uw ding?

In een artikel van een van de vakbladen las ik in een interview de vraag aan een ondernemer in de autobranche: U bent sterk maatschappelijk betrokken, is dan de autobranche wel uw ding?

Ik ging er even voor zitten. Is dit de wijze waarop journalisten tegen onze branche aan kijken? Kennelijk kan je als autoboer niet maatschappelijk betrokken zijn. Is duurzaam dan niet meer dan zonnepanelen op je dak?

In de VS siert de kop van een Amerikaanse autodealer één maal per jaar de voorpagina van het weekblad Time Magazine. De reden is dat deze ondernemer zich heeft onderscheiden door zijn maatschappelijke betrokkenheid. De genomineerden voor deze prestigieuze “Dealer of the year award” die jaarlijks door de NADA wordt toegekend worden speciaal op dit aspect getoetst. Niet de kwaliteit van de dienstverlening of de verkoopprestaties. Dat gebeurt wel door de fabrikanten. Daar hebben ze onderkend dat maatschappelijke betrokkenheid een succesfactor is van betekenis.

Gelukkig hebben we in Nederland ook veel ondernemers in de autobranche die zich op één of andere wijze maatschappelijk betrokken voelen en daar ook naar handelen. Het wordt gelukkig niet altijd aan de grote klok gehangen. En laten die over het algemeen nu succesvol zijn?

Is dat niet volkomen logisch? Is iemand die zich verantwoordelijk voelt voor (aspecten) in zijn omgeving en zich ervoor inzet om er belangeloos iets voor te doen niet per definitie een mooi mens?

Even naar de wetenschap. Onderzoek naar succesvolle bedrijfsmodellen tonen aan dat de maatschappelijke omgeving één van de stakeholders is van elk bedrijf. Als je je daar actief mee bezig houdt draagt dit dus bij aan het succes van je bedrijf.

Even terug naar de journalist. Zonde dat er op deze wijze naar onze branche wordt gekeken. Wie de schoen past trekke hem aan.

Zouden wij in onze mooie branche ook niet eens meer de aandacht moeten vestigen op de maatschappelijke waarde van onze bedrijfstak? En de ondernemers die zich ook als echt mens gedragen eens in het zonnetje moeten zetten als maatschappelijk betrokken?

Zou voor de branche wel goed zijn. Misschien wordt autoverkoper dan in de ogen van onze medemensen dan toch nog een eerbaar beroep.

Facebooktwitterlinkedin
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.