Schaalvoordelen noodzaak!

De voorspellingen voor 2015 zijn uitgebracht. En die zijn niet bijster positief. Wellicht kunnen we eind volgend jaar nog een eindsprint verwachten in december als de nieuwe fiscale maatregelen van kracht worden. En ook de daling van het aantal APK’s stokt deze jaren als gevolg van de aanwas van auto’s die dit jaar aan de keuring moeten. Maar dat is dan ook vrijwel al het goede nieuws.

Dat betekent blijvend smalle marges in het volume segment en daaronder, blijvend het occasionbeleid dat de kurk is waar de verkoopafdeling op drijft. En de blijvende noodzaak om alles dat geen toegevoegde waarde heeft uit de bedrijfsvoering te snijden.

Schaalvergroting biedt de nodige mogelijkheden. Centrale magazijnen die alleen de voor het onderhoud of de reparatie benodigde onderdelen just-in-time aan de filialen leveren. Dat vergt een extra investering in software om de orders uit te lezen, maar het scheelt enorm in mankracht in het magazijn en in de voorraadkosten. Als de onderdelen voor extra werk maar binnen 1 tot 2 uur kunnen worden geleverd lijdt de service er geen minuut onder.

De rendementskloof tussen de kleinere en met name de middelgrote dealers wordt de komende jaren groter. Kleinere dealers kunnen immers niet profiteren van schaalvoordelen. De voorspelling dat een overgrote meerderheid van de dealers in de min komt dit jaar en volgend jaar deel ik niet geheel. Rooskleurig zal het overigens niet worden.

Naar mijn mening moeten ook de kleinere dealers zoeken naar meer efficiency. Ook hier is het credo dat alles dat geen toegevoegde waarde aan de klant biedt (lees: waar een klant voor betaalt) nog eens kritisch onder de loep moet worden gelegd. Het magazijn (niet de onderdelen), de receptie, zelfs het callcenter kan nog meer “lean”.

Met name bij de merken met veel kleinere dealers zal samenwerking in de keten –tussen dealer en importeur- belangrijk zijn. Want als je niet in je eentje schaalvoordelen kan bereiken, dan maar met meerderen. Volvo loopt daarin voorop met zijn centrale magazijnen en de dagelijkse leveringen van onderdelen in de blue box.

Schaalvoordeel kan ook tot uiting komen in de synergie tussen de verschillende activiteiten van het bedrijf. Schadeherstel, leasing, verzekeringen, verhuur, andere mobiliteitsoplossingen kunnen de winst binnen het bedrijf houden.

Facebooktwitterlinkedin
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.